Ball Gown Candy

Tunge, rige stoffer, der falder som en tanke om hofter og ben. Stoffer af silke, taft, satin, velour. Dybe og hemmelighedsfulde juvelfarver som smaragd, lapis, rubin, topas. Sarte og pigelige pasteller i lavendel, laks, pink, babyblå og stolte, klare farver som skarlagen, ultramarin, græsgrøn, citrongul. Sølv- og guldglitrende pailletter og laméer, der skamløst stjæler lyset.

Der er klokkeformer og timeglasformer og søjleformer. Der er krinoliner fra 1880’erne, bias-cut fra 20’erne og  New Look fra 40’erne. Der er dybe, sensuelle udskæringer og farlige slidser. Der er indsnøringer, så bryster skælver, og numser kigger op.

Og hvis du hører ganske godt efter, kan du høre jazzens melankoli og operaens arrogance i velourens hvisken og silkens knitren.

Det er kjoler, der vil gøre enhver snusfornuftig kvinde til dronning for en aften. Kjoler, der får os til at vente på døre, der åbnes, og stole, der trækkes ud. Og det er kjoler, man kan digte historier i. Historier om pageklippede kvinder med cigaretrør og mænd med snoet overskæg, om vals på blanke marmorgulve under hvælvede tage, om fandenivoldske sørøvere, der redder pigen i rød silke.

Her er nogle af de allersmukkeste: