Stinne tegner med lukkede øjne

Stinne Knudsen, doodler par excellence, har udviklet en tegneteknik, der lader det ubevidste og ukendte få plads. Hun tegner med lukkede øjne, fra hjertets følelser og frem kommer en spinkel, eksistentiel melankoli eller et naivistisk smil. Hun viser os et univers af elegante kvinder, pigehåb og hverdagsting, der pludselig får ny betydning. I deres enkle prikker og streger gemmer Stinnes doodles på alle livets følelser.

Stinne er uddannet fra Danmarks Designskole i glas og keramik og arbejder som produktdesigner på tegnestuen, hun driver med sin mand. Her fortæller hun om sin tegneproces og giver tips til dem af os, der har lyst til at komme i gang med at tegne.

big-hair-dont-care
BIG HAIR, DON’T CARE

Hvordan er din proces fra idé til færdig tegning? Jeg sætter mig ned, lukker øjnene, trykker blyanten mod papiret, og så tegner jeg! Før jeg begynder, kan jeg have forskellige tanker om et bestemt emne, jeg vil udforske, eller en følelse jeg gerne vil vise, men jeg ved ikke, hvad der findes på papiret, før jeg åbner øjnene. Det ukendte element kan jeg rigtig godt lide.

I mine designprojekter er der utroligt mange krav og overvejelser på vejen fra idé til det færdige resultat. Når jeg tegner, forsøger jeg at rense processen for dette. At arbejde hurtigt og intuitivt uden krav til det færdige resultat. Bagefter tilføjer jeg præcise detaljer eller farvelægger, hvis jeg finder, det er nødvendigt.

vegan-popsicles
NO MORE VEGAN POPCICLES

Hvordan holder du din kreativitet ved lige?  Jeg er fascineret af sociale sammenhænge og kreative kulturer, og jeg forsøger hele tiden at finde autentiske frontløbere, der kan inspirere mig i mit eget fag. Jeg følger med ved at bruge lang tid på at holde mig opdateret på kreative brancher og temaer. Jeg forsøger aldrig at stoppe min hjerne, når den tænker skævt, det er tit ud fra de mærkelige og utraditionelle tanker, de gode idéer udvikler sig. Derfor elsker jeg at omgive mig med mennesker, der har fantasi og gnisten til at sætte disse tanker i gang.

Jeg går på museer og bruger en del tid på Instagram og Pinterest, der begge er gode steder at spotte tendenser og idéer. Jeg udforsker nye steder. Gerne i udlandet, men også i min egen by, hvor jeg suger arkitektur, mennesketyper og stemninger til mig. Jeg bliver stimuleret af alt, der møder mig.

Jeg prøver at holde min hjerne i gang ved at læse bøger, tage kurser hos dygtige kunsthåndværkere og forblive skarp på håndværk og tendenser. Jeg elsker at lære nyt og kan mærke, at min hjerne og kreativitet trives ved det.

Hvad foregår der i dit sind, mens du tegner? Jeg forsøger at formidle min idé i én enkelt streg, så i en god tegning forsvinder jeg i et flow af følelse og bevægelse. Jeg forsøger at give fuldstændig slip og bare stole på min intuition og håndens arbejde.

Jeg arbejder med lukkede øjne og kan efterfølgende tilføje små detaljer, så bliver tegningen en kombination af noget bevidst og ubevidst.

I processen er jeg helt fokuseret på motivet, som det udvikler sig i mit hoved, og fornemmelsen af pennen, der sætter stregen på papiret. Jeg arbejder på at skabe en direkte forbindelse mellem mine tanker og min hånd. Det kan sammenlignes med en meditativ tilstand med stor koncentration.

img_0711
PARROT OF MY IMAGINATION

Hvad og hvem inspirerer dig? Jeg er inspireret af tristesse, glæde, humor og ironi, livet generelt, men det er ofte det, der stikker ud eller undrer, der driver mig til tegnebordet. Jeg har altid været inspireret af menneskers omgangsformer og personlige spilleregler. At iagttage folks adfærd sammen og på de sociale medier. En kvindes særlige måde at holde sin hånd eller smile på kan inspirere mig og giver mig lyst til at arbejde. Det kan også være mine egne laster og kedelige sider eller en drøm om noget, jeg ville ønske, jeg kunne være. For eksempel en ung, dekadent boheme. Dem har jeg tegnet en del af.

Derudover er jeg inspireret af præcise grafiske skitser, bl.a. Andy Warhols reklameillustrationer og Egon Schieles sårbare skitser af kroppe. Prints er også en stor inspirationskilde for mig, og jeg er vild med Marimekkos mønstre og Rykiels sans for striber. Evren Tekinoktay er en spændende nutidig kunstner, særligt vild er jeg med hendes seneste værker i neonrør fra udstillingen Bermuda. Af bloggere holder jeg af TheSartorialist, der har en udsøgt sans for at formidle form og farver på en elegant måde, samt Tommy Ton, der har en ung stil med knald på farver og mønstre. På Instagram følger jeg bl.a. annenowak, linejensen_illu, mikelowerystudio, huskmitnavn1, gemmacorrell og peopleiveloved. Anne Nowak laver suveræne grafiske prints, og de resterende er humoristiske illustratorer med deres egen, særegne stil.

fora%cc%8ar
FORÅR

Har du gode råd til mennesker, der ikke mener, de kan tegne, men som gerne vil? Det er vigtigt at blive ved, da en stor del af det at tegne er ren teknik. Tegn en tegning hver dag, og gem dine tegninger, så du kan se din proces og dine fremskridt! At tegne er et håndværk, og det tager tid at blive en dygtig håndværker. Når det er sagt, har nogle mennesker større flair for motiv, farver og komposition, men håndværket kan alle lære. Prøv derfor også at se forbi det tekniske, og fokuser på dit udtryk.

Det kan være en stor hjælp at tage kurser og dygtiggøre sig indenfor forskellige tegneteknikker, croquis, perspektiv, collage, akvarel eller silketryk. At få flere teknikker at trække på hjælper en til at finde ens eget udtryk, og det er godt at udfordre sig selv og prøve noget nyt.

Man kan blive inspireret de mærkeligste steder, så køb en god skitsebog, og tag den med dig overalt.

december
DECEMBER

Jeg har tegnet, siden jeg var barn, men blev for alvor bidt af det på et tegnekursus, jeg tog som 19-årig. En stor del af kurset bestod af blind- og lydtegning, en teknik, hvor man tegner med lukkede øjne og siger lyde samtidig. Jeg kom direkte fra gymnasiet, så for mig var det totalt grænseoverskridende teknikker, men de skubbede mig ud over kanten og fik mig til at slippe kontrollen og få mine følelser ned på papiret. Det kom der nogle ret ekspressive resultater ud af. For mig er formålet at formidle noget intuitivt og ikke kun fokusere på teknik og motiv. At tegne med hjertet.

Der kan være lange perioder, hvor lysten ikke er der, og så handler det bare om at fortsætte.

En underviser sagde engang til mig, at det er, når det gør ondt, vi udvikler vores udtryk. Når det går godt, er der blot stilstand. Det har været en stor motivation for mig i de perioder, hvor jeg ikke har energi og lyst til at arbejde eller synes, det er svært.

Se mere af Stinne Knudsens arbejde.

Stinnes Pinterest boards, Instagram univers og produktdesigns.