Den æstetiske provokatør

I mange år holdt jeg W Magazine, der jævnligt har de vildeste editorials. Fantasifulde, æstetiske, forstyrrende. Jeg husker det chok, jeg fik, da jeg åbnede bladet og så Forbidden – en sær og dybt forstyrrende serie stylet af Tom Ford. I månedsvis havde jeg bladet liggende opslået på de sider, hvor Tom Ford kysser passive kvinder med iøjnefaldende handikap.

Tom Ford har forarget og pirret med sine stærkt sexuelle kampagner. Han indrømmer selv, at sex sælger, men jeg synes, hans kampagner fortjener mere end blot de modeinteresseredes opmærksomhed. Han viser os den dehumanisering, vi udsætter os selv for i jagten på skønhed og ungdom.

”Jeg er træt af ungdom!”

I 2010 gav Vogue France Tom Ford frie hænder. Det kom der et provokerende nummer ud af med alt for unge piger i tung make-up og alt for gamle mennesker i tung petting. Vogue France nov 2010.

”I am tired of the cult of youth. The cultural rejection of old age, the stigmatization of wrinkles, grey hair, of bodies furrowed by the years. I am fascinated by Diana Vreeland, Georgia O’Keeffe and Louise Bourgeois, women who have let time embrace them without ever cheating. Society today condems this, me, I celebrate it. For this session of fine jewellery, I imagined a man and a woman who had been together for a long time, faithful to each other and always incandescent with desire.”

”We’ve become plastic, objectifying the human body … waxed and polished and buffed and shined up and manipulated.”

To forskellige serier fra 2005: Valley of the Dolls, hvor Steven Meisel stripper Tom Ford, og Forbidden, hvor Tom Ford agerer omsorgsfuld ægtemand og elsker for handikappede kvinder.

”All men should be penetrated at some point. And not as in emotions.”

”I think it would help them understand women. It’s such a vulnerable position to be in, and it’s such a passive position to be in. And there’s such an invasion, in a way, that even if it’s consensual, it’s just very personal. And I think there’s a psyche that happens because of it that makes you understand and appreciate what women go through their whole life, because it’s not just sexual, it’s a complete setup of the way the world works, that one sex has the ability to literally—and is expected to and is wanted to—but also there’s an invasion. And I think that that’s something most men do not understand at all.” — Uddrag fra GQ Magazine-interview i forbindelse med lanceringen af “Nocturnal Animals” december 2016

tomford10
W Magazine, november 2005

Jeg har fulgt Tom Fords arbejde med at genoplive Gucci og senere Saint Laurent. Han gjorde begge dele forrygende flot. Jeg mistede interessen for ham, da han fortsatte med sit eget brand, Tom Ford, med herretøj, briller og parfume. Men da han lavede A Single Man, og 60’ernes håbløse dekadence tonede frem på skærmen, havde han min opmærksomhed igen. De sidste par år har han også lavet tøj til kvinder, og især hans vinter 15/16-kollektion var fantastisk, hvor patchwork-frakken og den Saint Laurent-agtige aftenkjole er fra.

Ingen har gjort 70’erne mere sexede end Tom Ford i efterårskollektion 1995. Silkesatin og velvet. Blåbærblå og midnatsblå. OG Kate Moss.d5d1eb5d5c741582d08de550c70d7cfb